I za električne romobile obvezno osiguranje od odgovornosti?

Svako vrijeme nosi nove izazove. Tehnika ide naprijed. Novi proizvodi vrlo brzo  osvajaju tržište. Nažalost, povijest dokazuje, novi proizvodi, nova prijevozna sredstva, nose sa sobom štetu i žrtve.

Postaju izvor povećane opasnosti za sudionike u prometu. Tako je bilo i kod pojave automobila: vrlo brzo se utvrdilo da korist ide sa štetom. Neodvojivo jedno od drugoga. Tek kad je društvo spoznalo i štetnost odnosno opasnost za druge osobe (širi krug ugroženih), reagiralo je propisivanjem obveze osiguranja od odgovornosti za štetu koju ta vozila uzrokuju drugoj osobi. Cilj je bio zaštititi treće osobe, a teret toga prebaciti na onoga koji koristi opasno sredstvo (plaćanje premije). U ovom vremenu, i kod nas i u Europi ili obratno, aktualno je pitanje korištenja i opasnosti od jednoga novog izuma – električnog romobila. Romobil je počeo kao vrlo simpatična igračka za djecu, a sada je u fazi vrlo omiljenog transportnog sredstva (iz ugode ili nužde da se izbjegne zakrčeni gradski promet). Došlo je i do prvih žrtava, čak i sa smrtnim posljedicama (nedavno u V. Britaniji, stradanje pješakinje), s nagovještajem vrlo vjerojatnih novih incidenata. Kažu da električni romobil može razviti brzinu od 25 km/sat. Zakonodavstvo kasni u prepoznavanju opasnosti. U okviru EU tek se diskutira o mogućem rješenju problema i propisivanju odgovarajućih mjera zaštite žrtava električnih bicikla, a kad će na red i da li će doći i električni romobili – pitanje je.. Prema hrvatskom pravu električni romobil je – romobil, dječja igračka, s pravom korištenja samo na površinama na kojima se mogu koristiti i druge dječje igračke. Jer, pošto nije bicikl – ne smije se koristiti ni na biciklističkim stazama. No, vrag ne miruje pa se električni romobil počeo rabiti i za vožnju u gradskom prometu. No, kako ne smije voziti kolničkim trakom, koriste se uglavnom pločnici namijenjeni za kretanje pješaka, koji na taj način bivaju uznemireni, ometani u kretanju, nesigurni i u konačnici izloženi riziku štete. Električni romobil nema oznaka, nema podataka o vlasniku, štetnik lako klizne s mjesta nezgode bez posljedica, a eventualno oštećeni ostaje bez naknade. Stogodišnje iskustvo s obveznim osiguranjem od automobilske odgovornosti pokazuje da je najbolje sredstvo zaštite oštećenih – obvezno osiguranje od odgovornosti. To zasigurno vrijedi i za električne bicikle. Prvi propisi iz obveznog osiguranja od automobilske odgovornosti izuzimali su iz obveze osiguranja motorna vozila koja su mogla razviti brzinu manju od 6 km/sat. A ovdje se radi, vidjeli smo, o 25 km/sat, i to kroz napučene pješačke kolnike. To što električni romobil pogoni električni motor, a ne mehanički pogonski motor, nije bitno. Opasnost je opasnost. A premija? Naravno, ovisi o (pro)cjeni rizika uporabe električnog romobila i potrebi stvaranja portfelja dostatnog da se plate štete nastale uporabom električnog romobila. Mala opasnost znači malu premiju. Zasada je upravo to slučaj s električnim romobilom. Sutra, kad se počnu masovnije koristiti bit će drugačije. 

Izvor: osiguranje.hr|dr.sc. Marijan Ćurković


Posted on Friday, September 06, 2019 (Archive on Friday, October 18, 2019)
Posted by Redakcija  Contributed by
Return    

Rating:
Comments:
Save

Current Rating: