Okanite se dijeta, čuvajte kosti!

Iako je uvriježeno mišljenje kako je osteoporoza kao učestala metabolička bolest bolest kostiju karakteristična za poodmaklu dob žena, ona se sve češće javlja i kao posljedica 'osiromašenog' načina prehrane u ranijoj životnoj dobi

 

 

 
 
Foto: Guliver/Thinkstock
Pazite na kosti danas kako biste i u zreloj dobi uživali u zdravom i vitalnom tijelu

Upozorenja o važnosti zdrave ishrane na zdravlje kostiju uglavnom dolaze od strane stručnjaka s kojima nemamo dovoljno kontakta ili starijih članova obitelji koje nerijetko smatramo pretjerano zaštitničkim.

No, kada se zareda sve veći broj mlađih osoba ili pak onih iz svijeta poznatih i slavnih s alarmantnim problemima s kostima, svima postaje itekako očito da su kosti sve više na udaru ubrzanog načina života i nepravilne ishrane.

Tako je i glumica Gwyneth Paltrow priznala kako zbog mnogobrojnih dijeta lišenih određenih namirnica ili prehrambenih skupina u 37. godini boluje od osteopenije, prve faze osteoporoze.

Osteoporoza je poremećaj gubitka koštane mase uslijed čega kosti postaju krhke i lomljive. Iako su pojava i razvoj te bolesti najčešće genetski uvjetovani, njezin početak i intenzitet napredovanja uvelike ovise o vanjskim čimbenicima, odnosno načinu života.

Povećan rizik ranog razvoja i brzog napredovanja osteoporoze imaju žene koje se tijekom života ne hrane na odgovarajući način - ne unose hranom dovoljne količine kalcija i vitamina D (osobito tijekom drugog desetljeća života) i često su na dijeti.

Foto: Guliver/Thinkstock
Neka zeleno povrće bude svakodnevnom na vašem tanjuru

Mnogobrojne dijete isključuju unos dovoljne količine vitamina i minerala, nužnih za izgradnju kostiju, osobito vitamina D i kalcija, što povećava rizik ranog obolijevanja od osteoporoze ili osteopenije.

Namirnice koje su najbogatije vitaminom D i kalcijem, kao i drugim vitaminima i mineralima važnim za očuvanje zdravlja kostiju:

- mlijeko i mliječni proizvodi
- voće (svježe i sušeno)
- zeleno povrće (brokula, blitva raštika, kupus
..)
- riba (inćuni, srdela, losos, haringa)
- orašasti plodovi

Vitamin D poznat je i kao 'sunčani vitamin' jer nastaje sintezom u našem organizmu pod utjecajem sunčeve svjetlosti. Stoga je potrebno svakodnevno boraviti najmanje petnaest minuta na suncu kako bi se pod utjecajem UV zraka potaknulo stvaranje vitamina D.

Prema riječima doktorice Aide Filipčić iz Poliklinike Nemetova osteoporoza zapravo započinje u djetinjstvu i ranoj mladosti, a njeni simptomi se pojavljuju u zreloj životnoj dobi. Simptomi osteoporoze mogu biti bolovi u leđima, gubitak visine praćen pognutim držanjem, 'grba' na leđima i slični simptomi koje se najčešće pripisuje godinama i iz tog razloga ih se uglavnom zanemaruje.

Osim unosa navedenih namirnica bogatih vitaminom D i kalcijem, potrebna je i redovita fizička aktivnost i održavanje optimalne tjelesne težine (mršave osobe sklonije su razvoju osteoporoze). Također se preporuča što manja konzumacija tvari koje ometaju apsorpciju kalcija, a to su:

- gazirana pića
- brza hrana
- kofein
- alkohol
- nikotin

Najpouzdaniji način ranog otkrivanja osteoporoze jest metoda denzitometrije - rentgensko mjerenje gustoće kostiju, koju je potrebno napraviti kod žena starijih od 65 godina i muškaraca starijih od 75 godina. Raniji pregled preporuča se ako postoje rizični faktori te kao screening nakon 35. godine života te u perimenopauzi.

'Kada se jednom dijagnosticira osteoporoza, njezino liječenje uključuje uklanjanje rizičnih čimbenika, osiguravanje dovoljnog unosa kalcija i vitamina D3, primjenu hormonskog nadomjesnog liječenja te lijekove koji inhibiraju koštanu resorpciju ili stimuliraju koštanu izgradnju', objašnjava dr. Filipčić, specijalistica fizikalne medicine i rehabilitacije.

Izvor: zadovoljna.com.hr


Posted on Sunday, July 25, 2010 (Archive on Monday, August 09, 2010)
Posted by Redakcija  Contributed by
Return    

Rating:
Comments:
Save

Current Rating: